VAlokuvateos, jossa näkyy naisen kasvot vihannesten ja juuresten alta.
| | | |

Vuoden kuvataidekasvattaja 2025 sekä Kuvataidekoulujen liiton uusi kunniajäsen on Heidi Romo

Kuvataidekoulujen liiton hallitus voi sääntöjensä pykälän 9:n mukaan nimetä erityisen ansioituneen henkilön kunniajäseneksi, kun taas vuoden kuvataidekasvattaja valitaan vuosittain. Hallitus on kutsunut vuonna 2025 Kuvataidekoulujen liiton kunniajäseneksi sekä valinnut vuoden kuvataidekasvattajaksi 2025 Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun rehtorin Heidi Romon. 

Heidi Romo on valmistunut taiteen maisteriksi Walesin yliopiston Cardiffin instituutin taiteen ja tekniikan tiedekunnasta Isossa-Britanniassa vuonna 1998 ja valtiotieteiden maisteriksi Helsingin yliopistosta vuonna 2008.

Hallitus toteaa, että vahva perustelu kunniamaininnoille on Heidin ammattitaitoinen ja pitkäjänteinen työ visuaalisten taiteiden taiteen perusopetuksen ja taidekasvatuksen parissa, jota hän on ansiokkaasti toteuttanut niin omassa yhteisössään Pohjois-Helsingin kuvataidekoulussa kuin myös laaja-alaisesti valtakunnallisessa vaikuttamistyössä Kuvataidekoulujen liitossa.

VAlokuvateos, jossa näkyy naisen kasvot vihannesten ja juuresten alta.

Heidi Romo on toiminut Kuvataidekoulujen liiton hallituksessa eri rooleissa kunnioitettavat 16 vuotta, ensin vuodesta 2008 lähtien varajäsenenä ja sittemmin vuodesta 2014 lähtien vuoteen 2023 varsinaisena jäsenenä. Näistä vuodet 2021-2023 Heidi toimi myös varapuheenjohtajana. Liiton hallitustyössä Romo on ollut pidetty ja arvostettu kollega, jolla on laaja-alaista osaamista, näkemystä ja kokemusta visuaalisten taiteiden tpo:n ja taidekasvatuksen kentältä.     

Kuvataidekoulujen liitto haluaa nostaa esiin Heidin merkityksellistä työpanosta, joka on vaikuttanut positiivisesti visuaalisten taiteiden taiteen perusopetuksen alan sekä kuvataidekoulujen liiton toiminnan kehitykseen. Kuvataidekoulujen liitto arvostaa Heidin vahvaa hallinnon osaamista ja taidekasvatuksellisia näkemyksiä sekä erilaisissa verkostoissa toimimista.              

Ehdotuksen Vuoden kuvataidekasvattajaksi 2025 liitolle teki Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun henkilökunta:

Heidi Romo on tehnyt pitkän ja vaikuttavan työn kuvataidekasvattajana ja rehtorina. Hän aloitti opetustyöt vuonna 1999 sijaisuuksilla ja vakituisemmin tuntiopettajana vuodesta 2001 alkaen. Heidi on toiminut rehtorin sijaisena Pohjois-Helsingissä (v. 2006-2007), rehtorina Helsingin Taiteilijaseuran kuvataidekoulussa (v. 2007-2010) sekä nykyisessä työpaikassaan Pohjois-Helsingin kuvataidekoulussa vuodesta 2011 alkaen.

Hän on määrätietoisesti edistänyt Pohjois-Helsingin kuvataidekoulussa lasten ja nuorten kuvataidekasvatusta sekä rakentanut koulusta turvallisen, innostavan ja luottamuksellisen oppimisympäristön, jossa jokaisella oppilaalla ja henkilökunnan jäsenellä on tilaa kasvaa ja oppia omana persoonanaan.

Heidi on toiminut esimerkillisesti oppilaiden parissa ja vaikuttanut myönteisesti koko työyhteisönsä kehitykseen. Hän on kannustanut niin oppilaita kuin opettajiakin työskentelemään omilla vahvuusalueillaan ja kokeilemaan rohkeasti uutta, mikä on synnyttänyt koulun arkeen hedelmällisen luovuuden ilmapiirin. Oppilaat kokevat hänet rauhallisena, kärsivällisenä ja lämpimänä opettajana, joka on aidosti läsnä.

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen on ollut keskeinen arvo koulun toiminnassa. Heidi on vaalinut koulun arvoja, joissa pyritään tarjoamaan kaikille oppilaille tasavertaiset mahdollisuudet osallistua taideopetukseen ja harrastaa kuvataidetta. Toiminnassa on huomioitu erilaiset tarpeet ja tuettu oppilaiden osallistumista monin tavoin. Koulu on myös osallistunut laajempiin hankkeisiin ja yhteistyöhön, vahvistaen lasten ja nuorten mahdollisuuksia osallistua taideharrastuksiin ja rikastuttaen opetustarjontaa.

Yhteistyö ja verkostoituminen ovat olleet keskeinen osa koulun toimintaa. Koulu on rakentanut toimivia yhteyksiä muihin taiteen perusopetusta tarjoaviin oppilaitoksiin ja ollut aktiivinen alan verkostoissa. Henkilökunta ja oppilaat ovat hyötyneet tämän verkoston tuomasta osaamisesta ja mahdollisuuksista.

Heidi on osoittanut erinomaista organisointikykyä, muun muassa Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun muutossa kesällä 2025 uusiin, entistä väljempiin ja toimivampiin tiloihin. Kuvataidekasvatuksen lisäksi hän on aktiivinen kuvataiteilija, ja oma taiteellinen työ syventää hänen pedagogista näkemystään. Heidi on osallistunut lukuisiin ryhmänäyttelyihin niin Suomessa kuin kansainvälisestikin vuodesta 1996 lähtien mm. Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Belgiassa ja Venäjällä. Hänen teoksiaan on Nykytaiteen museo Kiasman, Helsingin Taidemuseon sekä Wihurin rahaston kokoelmissa. 

Heidi Romo on ansiokas ja näkemyksellinen taidekasvattaja, joka on omistautuneesti ja pitkäjänteisesti edistänyt visuaalisten taiteiden taiteen perusopetusta Suomessa. Hän on toiminut aktiivisesti myös laajemmin alan kehittämisen hyväksi, mm. Helsingin kaupungin TPO-ryhmässä sekä Kuvataidekoulujen liitossa 16 vuoden ajan, edistäen koulutuksen laatua, alan yhteistyötä ja kuvataidekasvatuksen näkyvyyttä koko maassa. 

Heidin johdolla Pohjois-Helsingin kuvataidekoulu on ollut mukana lukuisissa Opetushallituksen kehittämishankkeissa vuosina 2014-2019, Eksperimenta! 2017 -triennaalissa Tallinnassa, useissa eri oppilaitosten välisissä yhteishankkeissa sekä Kuvataidekoulujen liiton näyttelyhankkeissa, esim. Kansanedustajat kuvataidekoululaisten silmin -näyttelyhankkeissa vuosina 2022 ja 2025.

Hän on tuonut merkittävää myönteistä julkisuutta visuaalisten taiteiden taiteen perusopetukselle ja tehnyt sitä tunnetuksi laajemmissa piireissä. Tästä osoituksena hänelle myönnettiin vuonna 2025 kultainen Helsinki -mitali, Helsingin kaupungin korkein tunnustus kaupungin hyväksi tehdystä työstä. Tämä arvostettu tunnustus alleviivaa Romon työtä taidekasvatuksen ja yhdenvertaisten taidemahdollisuuksien edistäjänä.


Kuva: Keittiö ja pukuhuone, performanssi valokuvataiteen keinoin, Heidi Romo.

TIEDOTE_Kunniajäsen_Vuoden kuvataidekasvattaja 2025.pdf


Heidi Romon puhe:

Kiitokset upeasta tunnustuksesta!

Koen, että tämä kunniamaininta kuuluu koko kuvataidekoulumme henkilöstölle.

Työni taustalla on loputon määrä vuorovaikutusta ja yhteistyötä kollegojen kanssa.

Kiitos KUVATAIDEKOULUJEN LIITOLLE ja koko työyhteisöllemme Pohjois-Helsingin kuvataidekoulussa.

Aloitin taidekasvattajan polkuni vastavalmistuneena kuvataiteilijana vailla minkäänlaista pedagogista kokemusta tai koulutusta. 

Molempia olen sen jälkeen kartuttanut ja oppinut paljon.
Silti noudatan yhä opetustyössä samoja tavoitteita, kuin silloin keltanokkana. 

Haluan nyt jakaa ne teidän kanssanne. 

Luota intuitioosi, se on enimmäkseen aina oikeassa.

Ole läsnä. Koita nähdä ja kuulla ryhmäsi jokainen oppilas

Kuuntele itseäsi löytääksesi oikea lähestymistapa jokaisen oppilaan kohdalla erikseen. 

Yksi haluaa äänekkäästi huomiota, –vastaa.

Toiselle täytyy kuiskata niin, ettei koko ryhmä kuule. 

Jos oppilas välttelee huomiota, osoita sitä vaikka ennakoimalla hänen tarpeitaan. Hae hänelle erityisen hyvä sivellin tai kynä tai etsi jokin tapa osoittaa, että myös hän on sinulle erityisen tärkeä.

Tavoittele pitkällä aikavälillä sitä, että jokainen oppilas kokee sinun olevan juuri hänen puolellaan. 

Älä menetä kasvojasi kiivastumalla äläkä petä ryhmän luottamusta komentelemalla. 

Käskyjen sijaan anna ohjeita. Jos oppilaat luottavat, että olet heidän puolellaan, he noudattavat ohjeitasi varmemmin.

Älä takerru pikkuseikkoihin. Ei se pipo päässä sisällä ketään haittaa eikä v-sanakaan ole maailman kamalin asia teiniporukassa. 

Muista huumori ja se, että sinun ei tarvitse osata kaikkea.

Jos opetuksessa tulee haasteita, tai koet epäonnistuvasi, kerro se kollegalle, työyhteisölle tai rehtorille. 

Älä jää yksin. Jokainen epäonnistuu opetustilanteessa joskus. Sitä varten on työkaverit, työyhteisö ja rehtori, joiden tukeen voit luottaa – toivottavasti.

Koen rehtorina, että yksi tärkeimmistä tehtävistäni työyhteisössä on olla opettajien puolella ja heidän tukenaan.  

Taidan tavoitella melko samoja asioita opettajana ja rehtorina.

Heidi Romo

Samankaltaiset artikkelit