OKM:N VALTAKUNNALLINEN KOULULAISKYSELY 2019 ON VALMISTUNUT

Koululaiskyselyn tämän vuoden kysymykset liittyvät kansallisen lapsistrategian pohjatyöhön. Tuloksilla on suora vaikutus opetus- ja kulttuuriministeriön avustuksiin ja toimiin. Kyselyyn vastasi 95 000 koululaista perusopetuksen luokilta 1-10. Ministeri Sampo Terho julkisti tulokset keskiviikkona 3.4.2019.

Kyselyn mukaan uuden oppiminen on ala- ja yläkoululaisten mielestä kiinnostavaa, ja he ovat kiinnostuneita monesta kulttuurialasta ja liikuntalajista. Koululaiset toivovat elämäänsä erityisesti lisää aikaa kavereiden kanssa. Ne koululaiset, joilla on kavereita, ovat myös tyytyväisiä elämäänsä. Koululaiset ovat hyvin kiinnostuneita vaikuttamaan ideoillaan omaa elämäänsä koskeviin asioihin, erityisesti liittyen koulupäivään. Sekä ylä- että alakoululaiset viettävät kuitenkin mieluiten vapaa-aikaa kotona.

Kyselyssä kysyttiin sekä kiinnostuksesta harrastaa koulussa että jo olemassa olevista harrastuksista koulussa ja muualla. Toivotuimpia taiteen ja kulttuurin harrastuksista koulussa tytöillä olivat kuvataide, tanssi, valokuvaus ja käsityö sekä pojilla parkour, elokuva ja animaatio, media- ja videotaide ja sarjakuva. Ks. lisää:

Koululaiskyselyn 2019 tulokset

Koululaiskysely 2019 OKM_tiedote

Koululaiskysely 2019 – Kiinnostus liikuntaharrastuksiin kouluittain

Koululaiskysely 2019 – Kiinnostus taide- ja kulttuuriharrastuksiin kouluittain

Opetus- ja kulttuuriministeriö jakaa toukokuussa avustuksia harrastustuntien järjestämiseen iltapäivisin kouluissa koululaisten toiveiden pohjalta. Avustuksiin on tänä vuonna puoli miljoonaa euroa. Ks. lisää!

Monet visuaalisten taiteiden koulut tekevät jo yhteistyötä peruskoulujen kanssa mahdollistaen lasten ja nuorten visuaalisten taiteiden harrastuksia peruskouluissa. Kuvataidekoulujen liitto on pyrkinyt edistämään sitä, että jäsenkoulujen ja taiteen perusopetuksen osaamista hyödynnetään koulujen aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä kerhojen taidekasvatuksen kehittämisessä.

Samankaltaiset artikkelit