Ajankäyttö

Kuvataidekoululla on oltava omaan käyttöön tarkoitetut ja riittävän suuret varastotilat, jotta erilaiset välineet ja materiaalit pystytään varastoimaan asianmukaisesti. Varastotilojen tilantarpeeseen vaikuttavat koulun oppilas-, ryhmä- ja opetustuntimäärä sekä koulun painotukset ja työskentelytavat. Erillinen varastotila on suunniteltava siten, että tilan käyttö on vaivatonta.

Materiaalien ja työvälineiden kuljettaminen ulko-ovelta varasto- ja säilytystiloihin sekä sieltä opetustiloihin tulee olla esteetöntä.

Pitkäkestoisten ja suurien teosten mahdollisuus

sailytysratkaisuja opetustilat.NETTIOpetustilassa tarvitaan erilaisia kaappeja, laatikostoja, ritilähyllyjä ja säädettäviä avohyllyjä materiaalien, kirjojen ja työskentelyvälineiden säilytystä varten. Osa kaapeista varustetaan lasiovin. Kattoon kiinnitetään ritilä tai ripustustangot töiden esillepanoa varten. Varastoon tai perustyötilaan varataan paikka pyörillä liikkuvaa töiden kuivaustelinettä varten ja naulakko työtakeille sekä teline tai telinevaunu maalaustelineiden säilytystä varten.

maalausten sailytys.NETTISäilytystiloissa on oltava ripustustelineet maalaustelineille, pitkän tavaran avolokeroita, lukittavia sekä avohyllyjä, joiden korkeutta voidaan säätää, piirustuslaatikostoja, ripustuskoukkuja, lokerikkoja pystyrullille sekä siirtohyllyjä (huom! Siirtohyllyjen paino on huomioitava rakennesuunnittelussa). Suljetuissa varastotiloissa pääosin avohyllyjä, opetustiloissa ja muissa tiloissa lukittavia säilytyskalusteita.

Portfoliokansioita säilytetään mieluiten työskentelytilan läheisyydessä, jotta töiden jatkuva tarkastelu ja oman oppimisen seuranta on mahdollista. Portfolioita tehdään myös digitaalisesti.

Lue lisää säilytys- ja varastotiloista sekä katso esimerkkikuvia OPH:n Kuvataiteen opetustilojen suunnitteluoppaasta sivulta 20-21.

 

Palaa etusivulle Tilat ja oppimisen ympäristöt.