VUODEN 2025 TOIMINTASUUNNITELMA
(ei sisällä toimintaedellytykset-, toimitilat- ja henkilökunta-kappaleita)

  1. TOIMINNAN TARKOITUS JA TAVOITTEET

Kuvataidekoulujen liitto on valtakunnallinen taiteen perusopetuksen visuaalisten taiteiden oppilaitosten etujärjestö, joka on perustettu 1982. Liittoon kuuluu 64 jäsenyhteisöä, jotka antavat opetussuunnitelmaperusteista taiteen perusopetusta (TPO) kuvataiteessa, käsityössä, arkkitehtuurissa ja mediataiteissa sekä tarjoavat harrastustoimintaa lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-aikaan. Liiton viimeisimmän jäsenkyselyn mukaan sen jäsenkouluissa oli yhteensä 16 262* TPO-oppilasta. Kuvataidekoulujen taidekasvatus ja -opetus tavoitti 32 137* oppilasta, toimintaan tehtiin 647 807* osallistumiskäyntiä.  *Jäsenkyselyyn vastasi 52 oppilaitosta (vastausprosentti 84%).

Kuvataidekoulujen liitto on taiteen perusopetuksen visuaalisten taiteiden koulujen yhdysside ja tiedon kokoaja. Ydintehtäviä ovat visuaalisten taiteiden TPO:n ja taidekasvatustoiminnan laaja-alainen kehittäminen, näkyvyys, verkostoituminen ja edunvalvonta. Liiton v.2024 valmistunut strategia ohjaa toimintaa vuosille v. 2024-2030.

Kuvataidekoulujen liitto:

  • tekee tunnetuksi kuvataidekoulujen toimintaa Suomessa ja kansainvälisesti
  • tukee kuvataidekoulujen toimintaa ja verkostoitumista järjestämällä valtakunnallisia koulutuspäiviä
  • tiedottaa aktiivisesti jäsenoppilaitoksia yhteiskunnallisesti ajankohtaisista asioista
  • kerää vuosittaintietoa jäsenkoulujen toiminnasta 
  • edistää visuaalisten taiteiden tpo:n saavutettavuutta ja vaikuttavuutta
  • vahvistaa taiteen perusopetuksen asemaa valtakunnallisessa koulutus- ja taidekasvatusjärjestelmässä
  • tekee yhteistyötä alan kotimaisten ja kansainvälisten yhteisöjen kanssa

Vuoden 2025 tavoitteet:

  • Liitto on aktiivisesti mukana OKM:n taiteen perusopetuksen lakiuudistustyöryhmässä. Uudistuva taiteen perusopetus -hankkeen keskeinen tavoite on taiteen perusopetuksen saavutettavuuden ja saatavuuden lisääminen, rakenteellisiin muutostarpeisiin vastaaminen sekä valtionrahoitusjärjestelmän uudistaminen.
  • Visuaalisten taiteiden taiteen perusopetuksen aseman vahvistaminen koulutusmuotona harrastamisen kentällä.
  • Kentän työyhteisön laajempi saavuttaminen ja yhdistäminen. Uusien jäsenoppilaitosten hankkiminen.
  • Koulutuspäivien järjestäminen, erityisesti opettajille suunnatut kevätpäivät/syyspäivät ja hallintohenkilöstölle suunnatut rehtoripäivät. Rehtoreiden etäkahvit sekä opettajien pedagogiset etäkoulutukset sekä muutoin jäsenkoulujen ammatillisen kehittämisen ja verkostoitumisen tukeminen. Tavoitellaan opettajien laajempaa osallistumista.
  • Liitolle kokoaikainen toiminnanjohtaja. Kuvataidekoulujen liiton tehtävät ja vaikuttamiskentät ovat laajentuneet, eikä osa-aikainen toiminnanjohtajuus ole liiton etujen mukaista.
  • Kansanedustajat kuvataidekoululaisten silmin -näyttelyhankkeen toteutus. Yhteistyökumppaneina Eduskunnan viestinnän osasto ja Eduskunnan kirjasto sekä Viron Parlamentin viestintänosasto ja Eesti kunstikoolide Liit.
  • Edunvalvonnallinen viestintä ja tiedonkeruu.
  • Liitto on vakiintunut yhteistyökumppani kentällä.
  • Tpo-liiton ja sen jäsenjärjestöjen välisen yhteistyön vahvistaminen. Olemme mukana tpo-liiton strategiatyössä.

2. TOIMINTAEDELLYTYSTEN EDISTÄMINEN

Kuvataidekoulujen liitto edistää jäsentensä toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnallisesti sekä toimii taide-, kulttuuri- ja koulutuspoliittisesti. Liitto tekee tunnetuksi jäsenyhteisöjensä toimintaa ja tavoitteita pitämällä kiinteästi yhteyttä Opetushallitukseen, Eduskuntaan, Opetus- ja kulttuuriministeriöön ja muuhun valtionhallintoon sekä alan järjestöihin, korkeakouluihin, yliopistoihin ja muihin sidosryhmiin. Edunvalvonnassa, yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa sekä taide- ja kulttuuripoliittisessa toiminnassa keskeistä on yhteistyö Taiteen perusopetusliitto TPO ry:n ja TPO:n taiteenalaliittojen kanssa.

Liitto on mukana asiantuntijana erilaisissa verkostoissa: OKM:n tpo:n lakiuudistustyöryhmässä, koko kentän yhteisen Kuvataidekoulutuksen ja -kasvatuksen visiotyön 2030 työryhmässä ja tiivistä yhteistyötä tehdään Taiteen perusopetusliiton ja sen taidealaliittojen kanssa.

Vuonna 2025 liiton tavoitteena on jäsenkoulujen ammatillinen kehittäminen, tukeminen ja verkostoituminen sekä kentän työyhteisön laajempi saavuttaminen ja yhdistäminen. Hallitus osallistaa jäsenyhteisöjään valtakunnallisesti tekemällä kyselyitä, järjestämällä koulutuspäiviä ja yhteisiä tapahtumia sekä organisoimalla Kansanedustajat kuvataidekoululaisten silmin- näyttelyhanketta (ks. alla tarkemmin kohdassa 6). Lisäksi jatketaan opettajia osallistavalla ja yhdistävällä toiminnalla eli pedagogisilla opettajakahveilla. 

Liitto nimeää vuosittain ansioituneen kuvataidekasvattajan tai ryhmän, joka on edistänyt merkittävällä tavalla taidekasvatusta ja visuaalisten taiteiden TPO:sta. Valintakriteerinä voi olla yksittäinen teko, merkittävä ja/tai pitkään jatkunut toiminta tai elämäntyö. Vuonna 2023 aloitimme myös uuden kunniamaininnan tunnustuksen esimerkilliselle taidekasvatusteolle, jolla on tehty taidekasvatusta näkyväksi, edistetty osallisuutta ja vaikuttamista tai taidesuhteen vahvistusta. Hallitus nostaa esiin alamme ajankohtaisia merkityksellisiä tekijöitä ja tekoja sekä antaa heille tunnustusta.

3. JÄSENYHTEISÖJEN OSALLISTAMINEN

Valtakunnalliset opettajien pedagogiset etätapaamiset

 Liiton keräämien koulutuspäivien palautteiden perusteella usein toivotaan lisää aikaa keskustelulle ja yhteisten asioiden jakamiselle. Hallitus perusti jäsenien aloitteesta (v. 2022) valtakunnalliset opettajien pedagogiset etätäpaamiset eli opekahvit. Ne järjestetään neljästi vuodessa ja tapaamisten tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen kollegiaalinen kohtaamispaikka, jossa voidaan keskustella ja jakaa yhteisiä asioita osallistavalla ja yhdistävällä toiminnalla. 

Valoa! Ljus!

Liiton jäsenyhteisöt juhlistavat Lapsen oikeuksien viikkoa 17.-23.11.2025 sekä Lapsen oikeuksien päivää 20.11.2025 toteuttamalla ja dokumentoimalla erilaisia valoinstallaatioita sekä järjestämällä tapahtumia ja juhlia. Kuvia koulujen teoksista ja tapahtumista julkaistaan jäsenyhteisöjen käyttämilllä yhteisillä hashtageilla liiton verkkopalvelussa, osoitteessa https://youngart.fi/valoa-ljus-lapsen-oikeuksien-paivana/ sekä sosiaalisen median kanavilla Instagramissa @kuvisliitto, Facebookissa @youngart.fi sekä Twitterissä (nykyään X) @kuvisliitto. Tempauksen tarkoituksena on tuoda lasten oikeuksien lisäksi esille lasten ja nuorten taidetta, liiton jäsenten toimintaa se. Yhteisöllinen tempaus tuo myös valoa pimeään marraskuuhun.

4. TAIDEPEDAGOGIIKAN KEHITTÄMINEN

Koulutustoiminta

Tavoitteena jäsenkoulujen ammatillinen kehittäminen, tukeminen ja verkostoituminen. Liitto kehittää taidekasvatusta, visuaalisten taiteiden TPO:ta yhteistyössä yliopistojen, taidekasvattajien ja taiteilijoiden kanssa. Liitto järjestää säännöllisesti vuosittain kolme-viisi koulutuspäivää sekä erilliset rehtoripäivät. Tämän lisäksi liitto järjestää vuosittain teemakoulutuspäiviä.

Kuvataidekoulujen liiton jäsenkoulut kokevat yhdeksi liiton tärkeimmistä tehtävistä kuvataidekoulujen verkostoa yhdistävät koulutuspäivät, jotka vahvistavat yhteisöllisyyttä, verkostoitumista sekä tarjoavat kollegiaalista tukea että ajankohtaista koulutusta.

Vuoden 2025 koulutusaiheita:

  • Taiteen perusopetuksen saavutettavuus (erityisesti monikulttuurisuuden ja erilaisten oppijoiden esim. nepsy näkökulmasta), vaikuttavuus ja tulevaisuusnäkymät 
  • OKM:n ja OPH:n ajankohtaiset mm. Tpo-lakiuudistus, osaamisen tunnistaminen Koski-varanto, indikaattorityö, neliapilamalli
  • Hiljaisen tiedon siirtyminen
  • Taide ja taidekasvatus kestävän tulevaisuuden kehittäjänä 
  • Demokratiakasvatus ja taidekasvatus 
  • Yhdenvertaisuus (Turvallisemman tilan periaatteet kouluissa ja tapahtumissa)
  • Taiteiden ja tieteiden välisyys 
  • Digitalisaation vaikutus taidekasvatukseen (Tekoäly, ChatGBT)
  • Taiteiden ja taidekasvatuksen visio ja tulevaisuudet 
  • Muutosjohtaminen jäsenoppilaitoksissa
  • Jäsenoppilaitosten viestinnän verkoston kehittäminen
  • Varhaisiän taidekasvatus

Kuvataidekoulujen liitto kerää jokaisen koulutuspäivän jälkeen osallistujapalautteet. Liiton hallitus ja henkilöstö analysoivat palautteiden tulokset, suunnittelevat toimintaa niiden perusteella ja arvioivat koulutustoimintaa osana strategiatyötä.päivän jälkeen osallistujapalautteet. Liiton hallitus ja henkilöstö analysoivat palautteiden tulokset, suunnittelevat toimintaa niiden perusteella ja arvioivat koulutustoimintaa osana strategiatyötä.

5. VIESTINTÄ JA TIEDOTUS

Kuvataidekoulujen liitossa tiedottaminen on osa jäsenpalveluita ja viestintä keskeinen edunvalvonnan väline. Liitto edistää taidekasvatuksen merkitystä ja arvostusta sekä tekee tunnetuksi visuaalisten taiteiden koulujen toimintaa ja tavoitteita tiedotus-, viestintä-, julkaisu-, tapahtuma- ja näyttelytoiminnalla. Viestinnän suunnitteluun, toteuttamiseen ja kehittämiseen osallistuvat liiton hallitus ja työntekijät. Viestintää tehdään suomen kielen lisäksi myös englanniksi ja ruotsiksi.

Jäsenviestinnässä pääpaino on viikkotiedotteissa ja muissa jäsenkirjeissä. Liitto ylläpitää verkkosivustoa: www.youngart.fi. Liiton www-sivuilta pääsee suoraan jäsenkoulujen kotisivuille ja verkkogallerioihin. Liiton tuottamat aineistot ja julkaisut ovat vapaasti saatavilla verkkopalvelussa.

Liitto ja sen jäsenyhteisöt viestivät aktiivisesti sosiaalisessa mediassa: Facebookissa, Twitterissä (X) ja Instagramissa (www.facebook.com/youngart.fi @kuvisliitto #taidekasvatus #taiteenperusopetus #art #arteducation).

Jäsenkysely  

Kuvataidekoulujen liiton tekemä jäsenkysely on edunvalvonnallista tiedonkeruuta. Jäsenyhteisöjen toiminnan laajuutta ja kehittämistarpeita kartoitetaan joka toinen vuosi jäsenkyselyllä. Viimeisin valmistui vuonna 2024 ja seuraava tehdään 2026. 

Viestintää yhteistyössä  

Liitto ja sen jäsenyhteisöt järjestävät valtakunnallisesti lukuisia koulutuksia, näyttelyitä ja tapahtumia omilla paikkakunnillaan. Niissä liitto pyrkii ohjeistamaan yhteisen viestinnän käytänteistä. Esim. sosiaalisen mediassa yhteisillä sovituilla #hashtageilla ja tägäyksillä.

Kuvataidekoulujen liitto tekee viestintää yhdessä TPO:n taiteenalaliittojen ja TPO-liitto ry:n kanssa. Kuvataidekoulujen liitto vahvistaa visuaalisten taiteiden asemaa valtakunnallisessa koulutus- ja taidekasvatusjärjestelmässä. Liitto tekee tunnetuksi jäsentensä toimintaa ja tavoitteita eduskuntaan, opetus- ja kulttuuriministeriöön, Opetushallitukseen ja muuhun valtionhallintoon sekä sidosryhmiin ja tekee yhteistyötä esimerkiksi valtakunnallisten tiedonkeruiden kanssa.

6. KOTIMAINEN YHTEISTYÖ

Liiton tavoitteena on visuaalisten taiteiden taiteen perusopetuksen aseman vahvistaminen koulutusmuotona harrastamisen kentällä. Liitto kehittää taidekasvatusta, visuaalisten taiteiden TPO:sta ja sen pedagogiikkaa yhteistyössä yliopistojen, taidekasvattajien ja taiteilijoiden kanssa. Viime vuosina liitto on vahvistanut yhteistyötä esimerkiksi Aalto-yliopiston, Lapin yliopiston ja Taideyliopiston Kuvataideakatemian, Suomen InSEA:n, Suomen Reggio Emilia -yhdistyksen ja Aalto-yliopisto Juniorin kanssa. Toiminnan mahdollistajina ja kehittämistyön ohjaajina toimivat OPH ja OKM.

Liitto toimii asiantuntijana ja edunvalvojana visuaalisten taiteiden taiteen perusopetuksen aseman vahvistamiseksi ja on vakiintunut yhteistyökumppani kentällä erilaisissa verkostoissa mm: OKM:n tpo:n lakiuudistustyöryhmässä. Liitto on sitoutunut edistämään pitkä-aikaisia Kuvataidekoulutuksen ja -kasvatuksen visiotyön 2030 tavoitteita.

Kuvataidekoulujen liitto on Taiteen perusopetusliitto TPO ry:n jäsen. Kuvataidekoulujen liitolla on edustus TPO-liiton pj. ja tj. -ryhmässä sekä toimistojen yhteisessä ryhmässä, joiden yhteistyö edistää ja kehittää toimintaa TPO-liiton ja muiden taidealaliittojen (Esittävien taiteiden liitto Etol ry, Käsi- ja taideteollisuusliitto Taito ry, Suomen Musiikkioppilaitosten liitto ry, Suomen sanataideopetuksen seura ry ja Suomen tanssioppilaitosten liitto STOPP ry. ) kanssa. Yhteisiä toimia vuodelle 2025 ovat kansalaisopistojen aktivointi,  kestävyystyö ja oppilaitoksien siihen mukaan innostaminen (OKKA -säätiön sertifikaattiprosessi) sekä jäsenistöä mukaan kannustamalla yhteinen Luovuutta politiikkaan -viikko.

Kansanedustajat kuvataidekoululaisten silmin -hanke KEKS 2023-2025

Kuvataidekoulujen liitto toteuttaa yhteistyössä Eduskunnan viestinnän osaston ja Eduskunnan kirjaston henkilökunnan kanssa Kansanedustajat kuvataidekoululaisten silmin -hankkeen vuosina 2023-2025. Liiton 22 jäsenoppilaitosta, Eesti Kunstikoolide Liit, Viron Parlamentin viestintäosasto, Eduskunnan viestinnän osasto ja Eduskunnan kirjasto ovat liiton yhteistyökumppaneita hankkeessa, joka huipentuu Kansanedustajat kuvataidekoululaisten silmin  -näyttelyyn Eduskunnan kirjastoon. Avajaiset pidetään alkuvuodesta 2025. Yhteistyöhanke käsittelee demokratiakasvatuksen ja taidekasvatuksen yhdistämistä ja sisältää koulutusyhteistyötä Eduskunnan demokratiakasvatuksen osaston kanssa. Vuoden 2024 aikana hankkeessa mukana olleet jäsenkoulujen oppilaat toteuttivat muotokuvat kaikista Suomen 200 kansanedustajasta sekä mepeistä (10). Lisäksi liitto osallistuu Eduskunnan Educa-messuosaston kolmemetriselle seinälle grafiikalla, joka koostetaan oppilaiden tekemistä kansanedustajien muotokuvista. Muotokuvanäyttelyn kanssa samaan aikaan avataan  saavutettava www.kansanedustajatkuvataidekoululaistensilmin.com verkkogalleria oppilaiden teoksista.

Kuvataidekoulujen liitto vahvistaa kuvataidekasvatuksen yhteiskunnallista asemaa sekä tekee yhteistyötä esimerkiksi Koulukinoyhdistyksen ja Kuvataideopettajat KUVIS ry:n kanssa. Liitto on Mikko Hartikaisen rahaston perustajajäsen. Rahaston tarkoituksena on edistää varainkeruuta taloudellista tukea tarvitsevien perheiden lasten ja nuorten osallisuutta kuvataideharrastuksen tukemiseksi. Liitolla on edustaja rahaston hallituksessa.

Liitolla on edustaja Aalto-yliopisto Juniorin ohjausryhmässä sekä Lasten ja nuorten Taidekeskuksen säätiön neuvottelukunnassa. Kuvataidekoulujen liitto on Suomen muinaistaideseura ry:n ja Mediakasvatusseuran jäsenyhteisö, jonka lisäksi  liitto tekee kotimaista yhteistyötä esimerkiksi Kansalaisopistojen liitto KoL ry:n, Kuntaliiton, OAJ:n, Sivistystyönantajien ja OKKA-säätiön kanssa.

7. KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ

Eesti Kunstikoolide Liit

Vuoden 2022 Rehtoripäivillä Virossa liitto ja liiton jäsenkoulut aloittivat yhteistyön Eesti Kunstikoolide Liit:n ja heidän jäsenkoulujen rehtoreiden kanssa. Yhteistyötä jatkettiin v. 2023 Rehtoripäivillä, jonka johdosta monet koulut ovat tehneet kansainvälistä yhteistyötä toistensa kanssa. Eesti Kunstikoolide Liit ja Viron Parlamentin viestintänosasto ovat liiton yhteistyökumppaneita v. 2023-2025 hankkeessa, joka huipentuu Eduskunnan kirjastossa pidettäviin yhteisavajaisiin Kansanedustajat kuvataidekoululaisten silmin -muotokuvanäyttelyssä. (ks.edellä tarkemmin)

Liitto on Arts4all-verkoston jäsen. Verkoston tarkoituksena on taidekasvatuksen aseman vahvistaminen sekä yhteistyön kehittäminen eurooppalaisten taidekoulujen ja taidekouluja edustavien järjestöjen välillä.

International Society for Education through Art (InSEA) on kansainvälinen, UNESCO:n alainen ja visuaalisiin taiteisiin painottunut taidekasvatusjärjestö. Kuvataidekoulujen liitto on InSEA:n Suomen jäsenyhteisössä ja täten jäsen myös InSEA Europe:ssa ja InSEA World:ssä. Liitolla on edustaja InSEA Suomen hallituksessa. InSEA kehittää taidekasvatusta ja taidepedagogiikkaa sekä niiden tutkimusta.

8. TOIMINNAN TULOKSET

Kuvataidekoulujen liiton ja sen jäsenkoulujen toiminta vahvistaa taiteen, kulttuurin ja kulttuuriperinnön merkitystä, vaikutusta ja arvostusta suomalaisessa yhteiskunnassa. Kuvataidekoulujen taidekasvatustoiminta lisää taide- ja kulttuuripalvelujen käyttöä ja taideyleisöä. Tästä syntyy vahva ja elinvoimainen visuaalisen kulttuurin perusta.

  • Riittävä liiton rahoitus mahdollistaa visuaalisten taiteiden TPO:n arvioimisen ja kehittämisen yhteiskunnan ja sen tarpeiden muuttuessa.
  • Liiton edunvalvonnallinen viestintä kuvataidekoulujen toiminnasta ja sen kehittämisestä vaikuttaa koulutuspoliittisesti päätöksentekoon.
  • Liiton toiminnan tulokset vahvistavat sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää yhteiskuntaa, jossa tuetaan sekä yksilön ihmisenä kasvua että yhteisön hyvän elämän rakentamista.
  • Liiton koulutustoiminnan tuloksena sen jäsenten visuaalisten taiteiden opetus on korkeatasoista ja aikaansa seuraavaa sekä taidekasvattajat verkostoituneita.   
  • Koulutustoiminta vahvistaa rehtoreiden ja opettajien osaamista ja asiantuntijuutta. Vertaistuki ja hyvien käytäntöjen jakaminen kehittävät oppilaitosten toimintaa, itsearvioinnin kehittymistä sekä osaamisen jakamista sekä lisäävät opetushenkilöstön työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Liiton koulutus on valtakunnallisesti saavutettavaa, ja liitto jakaa pedagogista ja hallinnollista tukimateriaalia. Laadukas pedagogiikka kehittää myös TPO:n toimintaedellytyksiä. 
  • Liiton tekemällä tiedotuksella ja viestinnällä jäsenkoulujen tunnettavuus, toimintaedellytykset sekä saatavuus ja saavutettavuus paranevat. Liiton tiedonkeruu jäsenoppilaitoksilta ja niiden tulosten arvioiminen sekä osallistuminen muihin valtakunnallisiin tiedonkeruihin antavat TPO:n järjestäjille, koulutuspoliitikoille ja -hallinnolle tietoa opetuksen järjestämisestä, henkilöstörakenteesta sekä kehittämistarpeista. 
  • Liitto järjestää kansainvälisiä kohtaamisia ja tiedottaa jäseniään verkostoista ja kongresseista, mikä edistää jäsenyhteisöjen kansainvälistä toimintaa, yhteistyökumppaneiden hankkimista ja kansainvälisten projektien syntymistä.
  • Liitto ja sen jäsenet tuottavat osallistavia näyttelyitä ja saavutettavia tapahtumia valtakunnallisesti.

Lataa tästä Kuvataidekoulujen liiton toimintakertomus 2023, joka sisältää vuosikertomuksen