VUODEN 2026 TOIMINTASUUNNITELMA
(ei sisällä toimintaedellytykset-, toimitilat- ja henkilökunta-kappaleita)
- TOIMINNAN TARKOITUS JA TAVOITTEET
Kuvataidekoulujen liitto on valtakunnallinen taiteen perusopetuksen visuaalisten taiteiden oppilaitosten etujärjestö, joka on perustettu 1982. Liittoon kuuluu 62 jäsenyhteisöä, jotka antavat opetussuunnitelmaperusteista taiteen perusopetusta (TPO) kuvataiteessa, käsityössä, arkkitehtuurissa ja mediataiteissa sekä tarjoavat harrastustoimintaa lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-aikaan.
Liiton viimeisimmän jäsenkyselyn mukaan sen jäsenkouluissa oli yhteensä 16 262* TPO-oppilasta.
Kuvataidekoulujen taidekasvatus ja -opetus tavoitti 32 137* oppilasta, toimintaan tehtiin 647 807* osallistumiskäyntiä. *Jäsenkyselyyn vastasi 52 oppilaitosta (vastausprosentti 84%).
Kuvataidekoulujen liitto on taiteen perusopetuksen visuaalisten taiteiden koulujen yhdysside ja tiedon kokoaja. Ydintehtäviä ovat visuaalisten taiteiden TPO:n ja taidekasvatustoiminnan laaja-alainen kehittäminen, näkyvyys, verkostoituminen ja edunvalvonta. Liiton vuonna 2024 valmistunut ja 2025 päivitetty strategia ja vastuullisuussuunnitelma ohjaa toimintaa vuosille v. 2024-2030.
Kuvataidekoulujen liitto:
- tekee tunnetuksi kuvataidekoulujen toimintaa Suomessa ja kansainvälisesti
- tukee kuvataidekoulujen toimintaa ja verkostoitumista järjestämällä valtakunnallisia koulutuspäiviä
- tiedottaa aktiivisesti jäsenoppilaitoksia yhteiskunnallisesti ajankohtaisista asioista
- kerää vuosittain tietoa jäsenkoulujen toiminnasta
- edistää visuaalisten taiteiden tpo:n saavutettavuutta ja vaikuttavuutta
- vahvistaa taiteen perusopetuksen asemaa valtakunnallisessa koulutus- ja taidekasvatusjärjestelmässä
- tekee yhteistyötä alan kotimaisten ja kansainvälisten yhteisöjen kanssa
Vuoden 2026 tavoitteet:
- Liitto on ollut aktiivisesti mukana OKM:n taiteen perusopetuksen lakiuudistustyöryhmässä. (työryhmä jätti ehdotuksen 06/25) Uudistuva taiteen perusopetus -hankkeen keskeinen tavoite on taiteen perusopetuksen saavutettavuuden ja saatavuuden lisääminen, rakenteellisiin muutostarpeisiin vastaaminen sekä valtionrahoitusjärjestelmän uudistaminen. Liitto on mukana Opetushallituksen opetussuunnitelmien perustetyössä vaikuttamassa.
- Visuaalisten taiteiden taiteen perusopetuksen aseman vahvistaminen koulutusmuotona harrastamisen kentällä.
- Kentän työyhteisön laajempi saavuttaminen ja yhdistäminen. Uusien jäsenoppilaitosten hankkiminen.
- Koulutuspäivien järjestäminen, erityisesti opettajille suunnatut kevätpäivät/syyspäivät ja hallintohenkilöstölle suunnatut rehtoripäivät. Rehtoreiden etäkahvit sekä opettajien pedagogiset etäkoulutukset sekä muutoin jäsenkoulujen ammatillisen kehittämisen ja verkostoitumisen tukeminen. Tavoitellaan opettajien laajempaa osallistumista.
- Liitolle kokoaikainen toiminnanjohtaja. Kuvataidekoulujen liiton tehtävät ja vaikuttamiskentät ovat laajentuneet, eikä osa-aikainen toiminnanjohtajuus ole liiton etujen mukaista.
- Liitto on vakiintunut yhteistyökumppani kentällä kehitetään yhteistyötä kansainvälisten yhteisöjen kanssa (Pohjoismaiden yhteinen kuvataiteen päivä)
- Liiton strategian ja vastuullisuussuunnitelman mukaisesti kestävän kehityksen tavoiteeeksi asetettiin: Toimintaympäristöjen kehittäminen (Liiton vastuullinen ja esimerkillinen toiminta pyrkii kohti kestävämpiä ja yhdenvertaisempia toimintaympäristöjä ja rohkaisee jäsenoppilaitoksiaan kohti ekososiaalista kestävyyttä tukevaa taidekasvatuksen muutosta.)
- Edunvalvonnallinen viestintä ja tiedonkeruu.
- Tpo-liiton ja sen jäsenjärjestöjen välisen yhteistyön vahvistaminen. Olemme mukana Tpo-liiton strategiatyössä.
2. TOIMINTAEDELLYTYSTEN EDISTÄMINEN
Kuvataidekoulujen liitto edistää jäsentensä toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnallisesti sekä toimii taide-, kulttuuri- ja koulutuspoliittisesti. Liitto tekee tunnetuksi jäsenyhteisöjensä toimintaa ja tavoitteita pitämällä kiinteästi yhteyttä Opetushallitukseen, Eduskuntaan, Opetus- ja kulttuuriministeriöön ja muuhun valtionhallintoon sekä alan järjestöihin, korkeakouluihin, yliopistoihin ja muihin sidosryhmiin. Edunvalvonnassa, yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa sekä taide- ja kulttuuripoliittisessa toiminnassa keskeistä on yhteistyö Taiteen perusopetusliitto TPO ry:n ja TPO:n taiteenalaliittojen kanssa.
Liitto on ollut mukana asiantuntijana erilaisissa ajankohtaisissa verkostoissa: OKM:n tpo:n lakiuudistustyöryhmässä, koko kentän yhteisen Kuvataidekoulutuksen ja -kasvatuksen visiotyön 2030 työryhmässä ja tiivistä yhteistyötä tehdään Taiteen perusopetusliiton ja sen taidealaliittojen kanssa sekä osallistutaan aktiivisesti tulevaan Opetushallituksen opetussuunnitelmien perustetyöhön.
Vuonna 2026 liiton tavoitteena on jäsenkoulujen ammatillinen kehittäminen, tukeminen ja verkostoituminen sekä kentän työyhteisön laajempi saavuttaminen ja yhdistäminen. Kestävän kehityksen näkökulmasta kehityskohteeksi on valittu toimintaympäristöjen kehittäminen.
Hallitus osallistaa jäsenyhteisöjään valtakunnallisesti tekemällä kyselyitä, järjestämällä koulutuspäiviä ja yhteisiä tapahtumia sekä organisoimalla pohjoismaiden yhteistä kuvataiteen päivää sekä ylläpitämällä muuta kansainvälistä toimintaa. Kestävän kehityksen matalan kynnykseen toimintaa kehitetään mm. opettajia osallistavalla ja yhdistävällä toiminnalla eli pedagogisilla etäopettajakahveilla.
OKKA-säätiön kestävyys sertifikaatti
Liitto on mukana Tpo-liiton ja sen taidealaliittojen sekä Konservatorioliiton kanssa yhteistyössä hakemassa liittotasoista OKKA-säätiön kestävyys sertifikaattia, prosessi aloitettiin Keke-työryhmällä v. 2024 ja sertifiointi prosessi kestää 3 vuotta.
TAVOITETAULUKKO: (Taulukko on koottu liiton strategia ja vastuullisuussuunnitelman mukaisesti)
| Kestävän kehityksen kehityskohteet ja tavoitteet sekä työmääräresurssit vuosille 2026-2027 | Perustaso Liiton toiminnassa: | Tavoitetaso | Uudistava taso |
| TOIMINTAYMPÄRISTÖJEN KEHITTÄMINEN Liiton vastuullinen ja esimerkillinen toiminta pyrkii kohti kestävämpiä ja yhdenvertaisempia toimintaympäristöjä ja rohkaisee jäsenoppilaitoksiaan kohti ekososiaalista kestävyyttä tukevaa taidekasvatuksen muutosta. Vastuuhenkilöt: Tj. ja ls. Seuranta: Hallitus Mittarit: Toteutui / kehitettävää (mitä?)/ ei toteutunut Työmääräresurssit: Liiton pj. ja hallitus, 2 osa-aikaista työntekijää: tj. ja ls. sekä laajaa yhteistyötä jäsenien, muiden tpo-liittojen ja sidosryhmien kanssa. | 1. Edunvalvonta ja asema -Tehdään esim. edunvalvontaa ( kannanotot, lausunnot, suositukset), yhteydenpitoa( mm. OKM, OPH)viestintää ( s-p. jäsen-viestintä, some, koulutus-päivät,tapaamiset ja kokoukset), tiedonkeruuta ( mm.jäsenkysely), yhteistyö sidosryhmien kanssa ( kokoukset, yhteydenpito) 2. Viestintä -Tehdään tiedottamista ja viestintää ( mm. s-p. jäsenviestintä, some, koulutuspäivät,tapaamiset ja kokoukset) 3. Koulutus- ja tapahtumatoiminta – Järjestetään n.6 koulutuspäivää/ vuosi, etäkoulutuksia ja kokouksia + yhteistyössä järjestetyt koulutukset, tapahtumat ja näyttelyt 4. Yhteistyö – Tehdään aktiivista yhteistyötäyhteistyökumppanuuksien kanssa> Suomessa ja kansainvälisien verkostojen kanssa. 5. Työntekijöiden toimintaympäristö työpaikkana – Tehdään ° työkirja ja kartoitetaan nykytilannetta (Tarkemmin yhteisessä TPO-Kestävyysohjelmassa Kohta 4.) | 1. Edunvalvonta ja asema -Otetaan vastuullinen ja kestävä taso mukaan. Kasvatetaan resursseja. 2. Viestintä -Tehdään liiton Okka säätiön kestävyyssuunnitelman dokumentti oppilaitosten käyttöön> Viestitään siitä, jaetaan tietoa ja tarvittaessa koulutetaan siitä. – Kehitetään viestintää, lisätään oma keke osuus, pohdinnassa viestinnän sävy ja muoto 3. Koulutus- ja tapahtumatoiminta -Kehitetään uusi vertaistuen muoto: Keke opekahvit – Koulutuspäiviä ja tapahtumia kehitetään, toimintaa suunnataan yhdenvertaisempaan ja saavutettavampaan muotoon resurssien puitteissa. Huomioidaan turvallisuusaspekti. 4. Yhteistyö – Ollaan mukana vastuullisessa kehitysyhteistyössä. Jaetaan opittua ja opitaan muilta: Suomessa ja kansainvälisille verkostoille. 5. Työntekijöiden toimintaympäristö työpaikkana – Tavoitteena turvallinen, terveellinen ja kestävä työympäristö | 1. Edunvalvonta ja asema Jäsenistöä kannustetaan kehittämään omaa hallintoaan ja heitä tuetaan kehitystyössä. Liitto ohjeistaa ja tarvittaessa kouluttaa jäsenistöään keskeisten asiakirjojen laatimisesta. 2. Viestintä Liitto tavoittaa viestinnällään oman TPO taidealan kentän, tiedottaa aktiivisesti vastuullisesta toiminnasta ja jakaa muutosta tukevien asiakirjojen laatimisesta (esim. turvallisemman tilan periaatteet). Asiakirjat löytyvät jäsenten netti-sivuilta ajan-asaisina. 3. Koulutus- ja tapahtumatoiminta – Jäsenyhteisöt ovat verkostoituneita ja liitto kouluttaa tutkittua tietoa ja vastuullisia tuloksia Suomessa ja kansain-välisesti. 4. Yhteistyö – Toimitaan vastuullisina ja esimerkillisinä asiantuntijoina Suomessa ja kansainvälisesti. 5. Työntekijöiden toimintaympäristö työpaikkana – Työympäristö toimii vastuullisena ja esimerkillisenä työpaikkana. |
°Työturvallisuuskeskuksen julkaisema Pienen työpaikan työsuojelun toimintaohjelman työkirja: https://ttk.fi/wp-content/uploads/2022/08/Pienen-tyopaikan-tyosuojelun-toimintaohjelma-tyokirja.pdf (Haettu: 6.5.2024).
Kuvataidekoulujen liiton hallitus arvioi Kestävän kehityksen kehityskohteiden tavoitteita ja niiden toteutumista (v. 2026-2027) jäsenien palautteiden, kyselyiden, itsearvioinnin ja toimintakertomusten avulla. Kuvataidekoulujen liiton hallitus päivittää strategiaa ja vastuullisuussuunnitelmaa säännöllisin väliajoin. Vastuuhenkilöinä toimivat liiton tj. ja ls.
Liitto nimeää vuosittain ansioituneen kuvataidekasvattajan tai ryhmän, joka on edistänyt merkittävällä tavalla taidekasvatusta ja visuaalisten taiteiden TPO:sta. Valintakriteerinä voi olla yksittäinen teko, merkittävä ja/tai pitkään jatkunut toiminta tai elämäntyö. Vuonna 2023 aloitimme myös uuden kunniamaininnan tunnustuksen esimerkilliselle taidekasvatusteolle, jolla on tehty taidekasvatusta näkyväksi, edistetty osallisuutta ja vaikuttamista tai taidesuhteen vahvistusta. Hallitus nostaa esiin alamme ajankohtaisia merkityksellisiä tekijöitä ja tekoja sekä antaa heille tunnustusta.
3. JÄSENYHTEISÖJEN OSALLISTAMINEN
Valtakunnalliset rehtoreiden ja opettajien etätapaamiset
Liiton keräämien koulutuspäivien palautteiden perusteella usein toivotaan lisää aikaa keskustelulle ja yhteisten asioiden jakamiselle. Hallitus perusti jäsenien aloitteesta (v. 2022) valtakunnalliset opettajien pedagogiset etätäpaamiset eli opekahvit sekä myöhemmin esihenkilöille suunnatut reksikahvit.
Tapaamisten tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen kollegiaalinen kohtaamispaikka, jossa voidaan keskustella ja jakaa yhteisiä asioita osallistavalla ja yhdistävällä toiminnalla.
Pohjoismaiden yhteinen verkosto ja kuvataiteen päivä
Liitto organisoi Suomessa BILLEDKUNSTENS DAG I NORDEN eli Pohjoismaiden yhteistä kuvataiteen päivää maaliskuussa 2026. Tavoitteena on vahvistaa pohjoismaissa lasten ja nuorten taidekasvatuksen asemaa, lisätä naapurimaiden yhteistyötä ja tuntemusta sekä aktivoida ruotsin kielen käyttöä Suomessa. (Tarkemmin kohdassa 7.)
Valoa! Ljus!
Liiton jäsenyhteisöt juhlistavat Lapsen oikeuksien viikkoa 16.-22.11.2026 sekä Lapsen oikeuksien päivää 20.11.2026 toteuttamalla ja dokumentoimalla erilaisia valoinstallaatioita sekä järjestämällä tapahtumia ja juhlia. Kuvia koulujen teoksista ja tapahtumista julkaistaan jäsenyhteisöjen käyttämilllä yhteisillä hashtageilla liiton verkkopalvelussa, osoitteessa https://youngart.fi/valoa-ljus-lapsen-oikeuksien-paivana/ sekä sosiaalisen median kanavilla Instagramissa @kuvisliitto ja Facebookissa @youngart.fi. Tempauksen tarkoituksena on tuoda lasten oikeuksien lisäksi esille lasten ja nuorten taidetta, liiton jäsenten toimintaa se. Yhteisöllinen tempaus tuo myös valoa pimeään marraskuuhun.
4. TAIDEPEDAGOGIIKAN KEHITTÄMINEN
Koulutustoiminta
Tavoitteena jäsenkoulujen ammatillinen kehittäminen, tukeminen ja verkostoituminen. Liitto kehittää taidekasvatusta, visuaalisten taiteiden TPO:ta yhteistyössä yliopistojen, taidekasvattajien ja taiteilijoiden kanssa. Liitto järjestää säännöllisesti vuosittain kolme-viisi koulutuspäivää sekä erilliset rehtoripäivät. Tämän lisäksi liitto järjestää vuosittain teemakoulutuspäiviä.
Kuvataidekoulujen liiton jäsenkoulut kokevat yhdeksi liiton tärkeimmistä tehtävistä kuvataidekoulujen verkostoa yhdistävät koulutuspäivät, jotka vahvistavat yhteisöllisyyttä, verkostoitumista sekä tarjoavat kollegiaalista tukea että ajankohtaista koulutusta.
Vuoden 2026 koulutusaiheita:
- Taiteen perusopetuksen saavutettavuus (erityisesti monikulttuurisuuden ja erilaisten oppijoiden esim. nepsy näkökulmasta), vaikuttavuus ja tulevaisuusnäkymät
- OKM:n ja OPH:n ajankohtaiset mm. Tpo-lakiuudistus, OPS , osaamisen tunnistaminen Koski-varanto
- Hiljaisen tiedon siirtyminen
- Taide ja taidekasvatus kestävän tulevaisuuden kehittäjänä
- Demokratiakasvatus ja taidekasvatus
- Yhdenvertaisuus (turvallisemman tilan periaatteet kouluissa ja tapahtumissa)
- Taiteiden ja tieteiden välisyys
- Pohjoimainen ja kansainvälinen yhteistyö
- Digitalisaation vaikutus taidekasvatukseen (tekoäly)
- Taiteiden ja taidekasvatuksen visio ja tulevaisuudet
- Muutosjohtaminen jäsenoppilaitoksissa
- Jäsenoppilaitosten viestinnän verkoston kehittäminen
- Varhaisiän taidekasvatus
- Monitaiteisuus
Kuvataidekoulujen liitto kerää jokaisen koulutuspäivän jälkeen osallistujapalautteet. Liiton hallitus ja henkilöstö analysoivat palautteiden tulokset, suunnittelevat toimintaa niiden perusteella ja arvioivat koulutustoimintaa osana strategiatyötä.
5. VIESTINTÄ JA TIEDOTUS
Kuvataidekoulujen liitossa tiedottaminen on osa jäsenpalveluita ja viestintä keskeinen edunvalvonnan väline. Liitto edistää taidekasvatuksen merkitystä ja arvostusta sekä tekee tunnetuksi visuaalisten taiteiden koulujen toimintaa ja tavoitteita tiedotus-, viestintä-, julkaisu-, tapahtuma- ja näyttelytoiminnalla. Viestinnän suunnitteluun, toteuttamiseen ja kehittämiseen osallistuvat liiton hallitus ja työntekijät. Viestintää tehdään suomen kielen lisäksi myös englanniksi ja ruotsiksi.
Jäsenviestinnässä pääpaino on viikkotiedotteissa ja muissa jäsenkirjeissä. Liitto ylläpitää verkkosivustoa: www.youngart.fi. Liiton www-sivuilta pääsee suoraan jäsenkoulujen kotisivuille ja verkkogallerioihin. Liiton tuottamat aineistot ja julkaisut ovat vapaasti saatavilla verkkopalvelussa.
Liitto ja sen jäsenyhteisöt viestivät aktiivisesti sosiaalisessa mediassa: Facebookissa ja Instagramissa (www.facebook.com/youngart.fi @kuvisliitto #taidekasvatus #taiteenperusopetus #art #arteducation).
Jäsenkysely
Kuvataidekoulujen liiton tekemä jäsenkysely on edunvalvonnallista tiedonkeruuta. Jäsenyhteisöjen toiminnan laajuutta ja kehittämistarpeita kartoitetaan joka toinen vuosi jäsenkyselyllä. Viimeisin valmistui vuonna 2024 ja seuraava tehdään 2026.
Viestintää yhteistyössä
Liitto ja sen jäsenyhteisöt järjestävät valtakunnallisesti lukuisia koulutuksia, näyttelyitä ja tapahtumia omilla paikkakunnillaan. Niissä liitto pyrkii ohjeistamaan yhteisen viestinnän käytänteistä. Esim. sosiaalisen mediassa yhteisillä sovituilla #hashtageilla ja tägäyksillä.
Kuvataidekoulujen liitto tekee viestintää yhdessä TPO:n taiteenalaliittojen ja TPO-liitto ry:n kanssa sekä kansainvälisesti yhteistyössä mm. pohjoismaiden yhteisen kuvataidekasvattajien ja -opettajien verkoston kanssa. Kuvataidekoulujen liitto vahvistaa visuaalisten taiteiden asemaa valtakunnallisessa koulutus- ja taidekasvatusjärjestelmässä. Liitto tekee tunnetuksi jäsentensä toimintaa ja tavoitteita eduskuntaan, opetus- ja kulttuuriministeriöön, Opetushallitukseen ja muuhun valtionhallintoon sekä sidosryhmiin ja tekee yhteistyötä esimerkiksi valtakunnallisten tiedonkeruiden kanssa.
6. KOTIMAINEN YHTEISTYÖ
Liiton tavoitteena on visuaalisten taiteiden taiteen perusopetuksen aseman vahvistaminen koulutusmuotona harrastamisen kentällä. Liitto kehittää taidekasvatusta, visuaalisten taiteiden TPO:sta ja sen pedagogiikkaa yhteistyössä yliopistojen, taidekasvattajien ja taiteilijoiden kanssa. Viime vuosina liitto on vahvistanut yhteistyötä esimerkiksi Aalto-yliopiston, Lapin yliopiston ja Taideyliopiston Kuvataideakatemian, Suomen InSEA:n ja Suomen Reggio Emilia -yhdistyksen kanssa. Toiminnan mahdollistajina ja kehittämistyön ohjaajina toimivat OPH ja OKM.
Liitto toimii asiantuntijana ja edunvalvojana visuaalisten taiteiden taiteen perusopetuksen aseman vahvistamiseksi ja on vakiintunut yhteistyökumppani kentällä erilaisissa verkostoissa mm: OKM:n tpo:n lakiuudistustyössä. Liitto on sitoutunut edistämään pitkä-aikaisia Kuvataidekoulutuksen ja -kasvatuksen visiotyön 2030 tavoitteita.
Kuvataidekoulujen liitto on Taiteen perusopetusliitto TPO ry:n jäsen. Kuvataidekoulujen liitolla on edustus Tpo-liiton pj. ja tj. -ryhmässä sekä toimistojen yhteisessä ryhmässä, joiden yhteistyö edistää ja kehittää toimintaa Tpo-liiton ja muiden taidealaliittojen (Esittävien taiteiden liitto Etol ry, Käsi- ja taideteollisuusliitto Taito ry, Suomen Musiikkioppilaitosten liitto ry, Suomen sanataideopetuksen seura ry ja Suomen tanssioppilaitosten liitto STOPP ry. ) kanssa. Yhteisiä toimia vuodelle 2026 ovat mm. strategiatyö, OKM:n Tpo:n lakiuudistukseen liittyen OPH:n OPS:ien uudistustyö, kestävyystyö ja oppilaitoksien siihen mukaan innostaminen (OKKA -säätiön sertifikaatin jalkautus) sekä jäsenistöä mukaan kannustamalla yhteinen Luovuutta politiikkaan -viikko.
Kuvataidekoulujen liitto vahvistaa kuvataidekasvatuksen yhteiskunnallista asemaa sekä tekee yhteistyötä esimerkiksi Koulukinoyhdistyksen ja Kuvataideopettajat KUVIS ry:n kanssa. Liitto on Mikko Hartikaisen rahaston perustajajäsen. Rahaston tarkoituksena on edistää varainkeruuta taloudellista tukea tarvitsevien perheiden lasten ja nuorten osallisuutta kuvataideharrastuksen tukemiseksi. Liitolla on edustaja rahaston hallituksessa.
Liitolla on edustaja Lasten ja nuorten Taidekeskuksen säätiön neuvottelukunnassa. Kuvataidekoulujen liitto on Suomen muinaistaideseura ry:n jäsenyhteisö, jonka lisäksi liitto tekee kotimaista yhteistyötä esimerkiksi Kansalaisopistojen liitto KoL ry:n, Kuntaliiton, OAJ:n, Sivistystyönantajien ja OKKA-säätiön kanssa.
7. KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
Liitto järjestää kansainvälisiä kohtaamisia ja tiedottaa jäseniään verkostoista ja kongresseista, mikä edistää jäsenyhteisöjen kansainvälistä toimintaa, yhteistyökumppaneiden hankkimista ja kansainvälisten projektien syntymistä.
Liitto on mukana pohjoismaiden yhteisessä kuvataidekasvattajien ja -opettajien verkostossa, jota ylläpitää Tanskalainen Kompetencecenter. Vuonna 2026 liitto organisoi ja jakaa tietoa koko kentälle Suomessa BILLEDKUNSTENS DAG I NORDEN eli Pohjoismaiden yhteisestä kuvataiteen päivästä, joka järjestetään maaliskuussa. Tavoitteena on vahvistaa pohjoismaissa lasten ja nuorten taidekasvatuksen asemaa, lisätä naapurimaiden yhteistyötä ja tuntemusta sekä aktivoida ruotsin kielen käyttöä Suomessa. Mukana olevat maat: Suomi, Ruotsi, Norja, Islanti ja Tanska.
Liitto on tehnyt Eesti Kunstikoolide Liit:on kanssa yhteistyötä vuodesta 2022 ja kummankin maan liittojen jäsenkoulut ovat yhteistyöverkostossa sekä tehneet keskenään yhteistyöprojekteja.
Liitto on Arts4all-verkoston jäsen. Verkoston tarkoituksena on taidekasvatuksen aseman vahvistaminen sekä yhteistyön kehittäminen eurooppalaisten taidekoulujen ja taidekouluja edustavien järjestöjen välillä.
International Society for Education through Art (InSEA) on kansainvälinen, UNESCO:n alainen ja visuaalisiin taiteisiin painottunut taidekasvatusjärjestö. Kuvataidekoulujen liitto on InSEA:n Suomen jäsenyhteisössä ja täten jäsen myös InSEA Europe:ssa ja InSEA World:ssä. Liitolla on edustaja InSEA Suomen hallituksessa. InSEA kehittää taidekasvatusta ja taidepedagogiikkaa sekä niiden tutkimusta.
8. TOIMINNAN TULOKSET
Kuvataidekoulujen liiton ja sen jäsenkoulujen toiminta vahvistaa taiteen, kulttuurin ja kulttuuriperinnön merkitystä, vaikutusta ja arvostusta suomalaisessa yhteiskunnassa. Kuvataidekoulujen taidekasvatustoiminta lisää taide- ja kulttuuripalvelujen käyttöä ja taideyleisöä. Tästä syntyy vahva ja elinvoimainen visuaalisen kulttuurin perusta.
Liitto ja sen jäsenet tuottavat osallistavia näyttelyitä ja saavutettavia tapahtumia valtakunnallisesti.
Riittävä liiton rahoitus mahdollistaa visuaalisten taiteiden TPO:n arvioimisen ja kehittämisen yhteiskunnan ja sen tarpeiden muuttuessa.
Liiton edunvalvonnallinen viestintä kuvataidekoulujen toiminnasta ja sen kehittämisestä vaikuttaa koulutuspoliittisesti päätöksentekoon.
Liiton toiminnan tulokset vahvistavat sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää yhteiskuntaa, jossa tuetaan sekä yksilön ihmisenä kasvua että yhteisön hyvän elämän rakentamista.
Liiton koulutustoiminnan tuloksena sen jäsenten visuaalisten taiteiden opetus on korkeatasoista ja aikaansa seuraavaa sekä taidekasvattajat verkostoituneita.
Koulutustoiminta vahvistaa rehtoreiden ja opettajien osaamista ja asiantuntijuutta. Vertaistuki ja hyvien käytäntöjen jakaminen kehittävät oppilaitosten toimintaa, itsearvioinnin kehittymistä sekä osaamisen jakamista sekä lisäävät opetushenkilöstön työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Liiton koulutus on valtakunnallisesti saavutettavaa, ja liitto jakaa pedagogista ja hallinnollista tukimateriaalia. Laadukas pedagogiikka kehittää myös TPO:n toimintaedellytyksiä.
Liiton tekemällä tiedotuksella ja viestinnällä jäsenkoulujen tunnettavuus, toimintaedellytykset sekä saatavuus ja saavutettavuus paranevat. Liiton tiedonkeruu jäsenoppilaitoksilta ja niiden tulosten arvioiminen sekä osallistuminen muihin valtakunnallisiin tiedonkeruihin antavat TPO:n järjestäjille, koulutuspoliitikoille ja -hallinnolle tietoa opetuksen järjestämisestä, henkilöstörakenteesta sekä kehittämistarpeista.
Liitto järjestää kansainvälisiä kohtaamisia ja tiedottaa jäseniään verkostoista ja kongresseista, mikä edistää jäsenyhteisöjen kansainvälistä toimintaa, yhteistyökumppaneiden hankkimista ja kansainvälisten projektien syntymistä.
Lataa tästä Kuvataidekoulujen liiton toimintakertomus 2024, joka sisältää vuosikertomuksen (pdf)
