Kuvataidekoulujen liitto edustaa visuaalisten taiteiden taiteen perusopetuksen oppilaitoksia sekä niiden taidekasvatusta ja -opetusta. Se on vuonna 1982 perustettu valtakunnallinen keskusjärjestö.
Tehtävä
Kuvataidekoulujen liitto on taiteen perusopetuksen visuaalisten taiteiden oppilaitosten yhdysside ja tiedon kokoaja. Ydintehtäviä ovat visuaalisten taiteiden TPO:n ja taidekasvatustoiminnan kehittäminen, näkyvyyden vahvistaminen, verkostoituminen ja edunvalvonta.
Jäsenkoulut
Liittoon kuuluu 64 jäsenyhteisöä, jotka antavat opetussuunnitelmaperusteista taiteen perusopetusta (TPO) kuvataiteessa, käsityössä, arkkitehtuurissa ja mediataiteissa sekä järjestävät muuta taiteen edistämiseen liittyvää toimintaa.
Toimintaympäristö
Jäsenoppilaitosten järjestämä visuaalisten taiteiden taiteen perusopetus ja sitä tukeva taidekasvatustoiminta ovat elinvoimainen osa Suomen koulutus- ja harrastustoiminnan kenttää. Opetus- ja kasvatustyö on laadukasta ja opettajat ovat oman taiteenalansa ammattilaisia. Liiton verkostomainen toiminta tukee jäsenoppilaitoksia tarjoamalla ajankohtaista koulutusta sekä osallistamalla niiden henkilöstöä kollegiaaliseen jakamiseen jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Liiton toiminnan kehittämisen haasteena ovat resurssit.
Toiminta
Kuvataidekoulujen liiton ydintoiminta jakautuu kolmeen osa-alueeseen: visuaalisten taiteiden tpo:n tunnettavuuden ja näkyvyyden kasvattamiseen, alan edunvalvontaan sekä jäsenkoulujen visuaalisten taiteiden tpo:n ja muun toiminnan edistämiseen ja vastuulliseen kehittämiseen.
Liitto toimii valtakunnallisesti jäsenoppilaitostensa edunvalvojana tehden lausuntoja, kannanottoja sekä vaikuttamistyötä laajassa yhteistyöverkostossa. Jäsenoppilaitosten toimintaympäristöt vahvistuvat verkostomaisella ja osallistavalla toiminnalla (koulutukset, tapaamiset, näyttelyt, hankkeet), viestinnällä ja tuottamalla edunvalvonnallista tietoa (lausunnot, kannanotot, jäsenkyselyt) sekä koko kentän yhteistyötoiminnalla.
Liiton toiminnan lähtökohtana ovat yhdenvertaisuus, erilaisuuden kunnioittaminen sekä taidekasvatuksen toimijoiden moniäänisyyden tunnistaminen.
Kuvataidekoulujen liitto pyrkii esimerkillään toimimaan vastuullisesti ja huomioi kestävän kehityksen läpileikkaavasti kaikessa toiminnassaan.
Arvot
Kuvataidekoulujen liiton toiminnan arvot perustuvat tehtävään taiteen perusopetuksen visuaalisten taiteiden jäsenoppilaitosten edunvalvojana ja asiantuntijaorganisaationa. Tärkeimpiä arvoja ovat asiantuntijuus, yhteisöllisyys, kestävyys ja luovuus.
Liiton toimintaan vaikuttaa oleellisesti jäsenoppilaitosten arvopohjainen toimintakulttuuri, jonka lähtökohtana on lapsilähtöinen toiminta. Taiteen perusopetuksessa luodaan pohjaa sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävälle tulevaisuudelle ja edistetään demokraattista ja rauhankasvatuksellista sivistystyötä yhteiskunnassamme.
Asiantuntijuus
Liiton toiminta perustuu taiteen perusopetuksen visuaalisten taiteiden edunvalvontaan ja asiantuntijuuteen. Toiminta on luotettavaa, asiantuntevaa ja kestävää. Liitto edustaa taidekasvatuksen asiantuntijoiden verkostoa, edistää asiantuntijuuden jatkuvaa kehittämistä ja toimii alan edunvalvojana.
Yhteisöllisyys
Liiton toiminta pohjaa aktiiviseen vuorovaikutukseen jäsenoppilaitosten ja kuvataideopetuksen ja -kasvatuksen kentän kanssa. Liitto osallistaa jäsenoppilaitoksiaan ja tukee yhteisöllisyyttä järjestämällä yhteisiä koulutuksia, näyttelyitä ja tapahtumia.
Kestävyys
Liiton vastuullinen toiminta pyrkii kohti kestävämpiä ja yhdenvertaisempia toimintaympäristöjä ja rohkaisee jäsenoppilaitoksiaan kohti ekososiaalista kestävyyttä tukevaa taidekasvatuksen muutosta.
Luovuus
”Luovuus, taide ja taidekasvatus mahdollistavat kyvyn nähdä asioita uusista ja erilaisista näkökulmista sekä muodostaa niistä jotain uutta, jolla voi kasvaa ihmisenä sekä muuttaa asioita!” Liiton toiminta pohjaa moniarvoiselle ja uudistuvalle kulttuuriperinnölle.
Toimenpiteet 2024-2030 / Strategiset painopisteet
Strategiset painopisteet: | Toimenpiteet vuosille 2024-2030 |
1. Visuaalisten taiteiden taiteen perusopetus on elinvoimainen ja tunnettu osa Suomen koulutustoiminnan kenttää varhaisiästä lähtien. ”Ollaan kuuluvia ja näkyviä!” kommentti strategiapäivältä | – Visuaalisten taiteiden tpo:n aseman vahvistaminen edunvalvonnan ja laajan yhteistyöverkoston keinoin. Liitto toimii asiantuntijana erilaisissa verkostoissa: OKM:n tpo:n lakiuudistustyöryhmässä, koko kentän yhteisen Kuvataidekoulutuksen ja -kasvatuksen visiotyön 2030 työryhmässä ja yhteistyötä Taiteen perusopetusliiton ja sen taidealaliittojen kanssa jatketaan. – Liiton tekemän edunvalvonnan (lausunnot, kannanotot, jäsenkyselyt) aktiivisen viestinnän sekä erilaisten valtakunnallisesti näkyvien hankkeiden avulla esim. Kansanedustajat kuvataidekoululaisten silmin -näyttely Eduskunnan kirjastoon 2025. – Liiton vastuullinen ja esimerkillinen toiminta pyrkii kohti kestävämpiä ja yhdenvertaisempia toimintaympäristöjä ja rohkaisee jäsenoppilaitoksiaan kohti ekososiaalista kestävyyttä tukevaa taidekasvatuksen muutosta. |
2. Jäsenoppilaitosten tukeminen ja toimintaedellytysten vahvistaminen | – Vahvistetaan edunvalvonnan ja viestinnän keinoin. – Kehitetään viestintää > sisäistä ja ulkoista viestintää sekä pyritään laajempaan verkostomaisempaan suuntaan jäsenoppilaitoksien kanssa yhteistyössä. – Jäsenoppilaitosten toimintaympäristöjen vahvistuminen verkostomaisella ja osallistavalla yhteistyötoiminnalla (koulutukset, tapaamiset, näyttelyt, hankkeet) – Rohkaistaan jäsenoppilaitoksia pyrkimään esimerkillisesti kohti kestävämpää tulevaisuutta. (Esim. Okka-Säätiö, Ekokompassi sertifikaatit) |
3. Liiton toiminnan kehittäminen ja resurssien kasvattaminen | – Liiton toiminnan ja henkilöstöresurssien kehittäminen ja uusien toimintatapojen ja yhteistyökumppaneiden kartoittaminen. – Taloudellisten resurssien kasvattaminen kartoittamalla uusia rahoituskeinoja esim. hankkimalla lisää jäsenkouluja ja heidän henkilöstöään mukaan toimintaan. – Liiton asiantuntijaorganisaation roolia kirkastetaan jäsenistölle ja kentälle. – Toimintatapoja kehitetään esim. koulutuspäivien muotoa kehitetään (kohtaamispäivät, erilaiset etätapaamiset yms.) – Koulutuksellista kehittämistyötä jatketaan pyrkien luomaan jäsenille kohtaamisen paikkoja, joissa voidaan jakaa ajatuksia, kokemuksia ja tunteita ja synnyttää uusia merkityksiä elämälle. |
Strategian seuranta
Kuvataidekoulujen liiton hallitus arvioi strategisten tavoitteiden toteutumista jäsenien palautteiden, kyselyiden, itsearvioinnin ja toimintakertomusten avulla. Kuvataidekoulujen liiton hallitus päivittää strategiaa säännöllisin väliajoin.