Kuva: Hämeenlinnan Aimokoulu
1. Ryhmätyö ja erilaiset yhteistyömallit
- Työpajaryhmien keskinäinen yhteistyö.
- Opettajien yhteistyö.
- Taiteiden välisyys, yhteistyö eri taiteenalojen oppilaitosten välillä.
2. Taiteilija-oppilaitos -yhteistyö
- Kuvataiteilijoiden kanssa vuoropuhelu ja ammattilaisten työtapaan tutustuminen.
- Vierailuja taiteilijoiden työhuoneille.
- Kuvataiteilijoiden vetämät projektit.
- Asiantuntijaluennot.
3. Oppilaskeskeisyys
- Sisältölähtöinen oppiminen.
- Opettajan roolin muuttuminen: opettaja pyrkii löytämään yhteistyössä oppilaan kanssa keinoja oppilaan näkemyksen esiintuomiselle.
Kuva: Pohjois-Helsingin kuvataidekoulu
4. Materiaalit ja tekniikat
- Eri tekniikoita yhdistellään entistä vapaammin projekteissa.
- Uusien medioiden opetuksen kehittäminen ja käyttäminen.
- Kierrätys ym. kokeelliset materiaalivalinnat.
- Paikkasidonnaisuus ja tilallisuus, teosten suunnittelu toteuttaminen erilaisissa ympäristöissä.
5. Yhteisöllinen ja osallistava taidetoiminta
- Taideprojekteja, jotka tehdään yhteistyössä esim. alueen vanhainkodin tai muiden toimijoiden kanssa.
- Yhteisöllisemmän oppimisen kokonaisuus.
- Yhteisöllinen / osallistava taide alueen asukkaiden kanssa.
6. Projektityöskentely
- Töiden yhdessä suunnittelu ja toteuttamista kohti projektin valmistumista ja julkistamista lisää ryhmähenkeä ja herättää kiinnostusta yhteistoimintaan muiden ryhmien ja koulujen kanssa.
7. Oppimisympäristön laajentuminen kuvataidekoulun ulkopuolelle
- Yhteistyömallit, taiteilijayhteistyö, projektit ja yhteisöllinen taidetoiminta tarkoittaa käytännössä toimintamallia, jossa opetusryhmät työskentelevät myös luokkahuoneen ulkopuolella tiiviissä vuorovaikutuksessa erilaisten paikkakunnan toimijoiden ja yhteisöjen kanssa.
- Oppimisympäristö laajenee myös paikkasidonnaisuuden ja tilallisuuden ollessa lähtökohtana oppilaistöiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
8. Nykytaidetyöpajat ja nykytaiteen integroituminen systemaattiseksi ja luontevaksi osaksi opetussisältöjä.